AMSTERDAM - Vanwege een schat aan gegevens, de dagelijkse verversingen en het spraakmakende nieuws is Rottend Staal uitgegroeid tot dé poëziewebsite van ons land. De site wordt echter al bijna twee maanden niet meer bijgehouden. Hoofdredacteur Bart Droog komt met een verklaring.
Wat is er aan de hand?
'Een combinatie van voorjaarsmoeheid, het omzagen van een twaalf meter hoge boom bij Diana Ozon in Amsterdam en problemen met de provider. Normaal wordt het abonnementsgeld iedere maand afgeschreven.
Op een gegeven moment stond er niets meer op de rekening en toen is de site wegens wanbetaling afgesloten. Daarna heb ik nog iets geprobeerd met een andere provider. Moest ik steeds met stekkertjes in de weer - dat werkte niet.'
Wanbetaling?
'Rottend Staal draait al bijna zes jaar zonder subsidie en reclame. In al die tijd heeft zich nooit iemand gemeld met het voorstel geld te investeren. Ik vond de gedachte aan advertenties ook niet echt aantrekkelijk. Voor je het weet, kun je geen kritische stukken meer schrijven. Eigenlijk heb ik gewoon een mecenas nodig. Ik zou zeggen stort allemaal massaal uw geld.'
Voor een poëziedagblad dat pretendeert dagelijks te worden ververst, is twee maanden stilte wel erg lang.
'Ik ben wel eens eerder uit de lucht geweest, maar inderdaad, nog nooit zo lang. Het gaf aanleiding voor allerlei geruchten. Ik zou bijvoorbeeld zijn overleden; we moeten het niet overdrijven. Er zijn dichters waar je jaren niets van hoort en daar kraait niemand naar.'
Over dichters gesproken, ben je zelf nog actief?
'Jawel. De afgelopen periode heb ik drie gedichten geschreven. Verder heb ik nog opgetreden in Middelburg en Enschede. En volgende week treed ik op tijdens het Prinsentuinfestival in Groningen.'
En wanneer is Rottend Staal weer online?
'Ik ben bezig met een adsl-verbinding. Over twee weken is het weer in orde. Hoop ik.'
(Bron: De Stentor)
Lenze L. Bouwers
Reine de Pelseneer
Jabik Veenbaas
Hans van Willigenburg
Peter Swanborn
Leo Herberghs
Ton van 't Hof
Ton van Reen
Joris Miedema
Peter Drehmanns
Frits Criens
Rik Andreae
Jabik Veenbaas
Sacha Blé
Bernhard Christiansen
Delphine Lecompte
André van der Veeke
Bravo, Bart, hou vol! Je verdient alle waardering. Ik weet dat er in Nijmegen op academisch niveau voor je wordt gebeden. Arnhem steunt je zonder God!
Geplaatst door: Cees van der Pluijm | 13-7-06 om 19:07
Als er elf andere rechtvaardigen zijn, doe ik mee.
Geplaatst door: Cees van der Pluijm | 13-7-06 om 19:21
Althans voor de eerste maand. 12 x 11 rechtvaardigen moet toch mogelijk zijn.
Geplaatst door: Cees van der Pluijm | 13-7-06 om 19:22
Die boom bij mevrouw Ozon, dat was toch geen kastanje mag ik hopen?
Geplaatst door: Nanne | 13-7-06 om 21:39
ik zou zeggen: doe eens een behoorlijke aanvraag bij het fonds van bijzondere journalistieke projecten, het lirafonds, het prins bernard fonds, het nederlands literair productie en vertalingenfonds, het fonds van de letteren, het thuiskopiefonds,jantje beton, het mathilde santing fonds, de nederlandse boekverkopersbond, de vereniging tot bevordering van literaire activiteiten in het algemeen, whatever: overal is geld. je moet er alleen wel even om vragen.
zodra de eerste weigering binnen is, komt de gehele virtuele gemeenschap gratis en maar al te graag in het geweer om handtekeningen te plaatsen, steun te betuigen, belang aan te tonen, een relletje te schoppen aantonende de perfiditeit van het gehele subsidiesysteem.
het gaat natuurlijk niet om maandelijks een tientje: het gaat erom dat iemand als bart fm droog al jarenlang, volstrekt voorbijziend aan zijn eigen financiële situatie, dagelijks duizenden (honderden) literair belangstellenden op de hoogte houdt, plaagt en entertaint, zelfs nieuwe feiten schept.
het viel me in het laatste boek van thomas vaessens op dat rottend staal wel degelijk (ook in de ogen van de wetenschapper, zelf genietende een salaris dat de tegemoetkoming van onze ministerpresident naar zijn inzicht niet mag overstijgen, maar qua comfort dicht in de buurt zal komen) een belangrijk ijkpunt en een gewoonte is geworden, check it out, waar de samensteller zelf volstrekt berooid achterblijft, ach, die jongen doet dat nu eenmaal graag. en stelt verder ook helemaal niets voor, wordt met succes uit de -officiële- poëzie geweerd, dat moet er tot vervelens toe bij ingehamerd worden.
hij moet een buitenstaander blijven, vindt men. maar ook een buitenstaander zal wel eens een pizza lusten, of af en toe de huur betalen.
mischien moeten de hoogleraren zelf, hallo jos joosten, zoveel gratis content aan sites als rottend staal of de contrabas ontlenende, eens nadenken over hoe scheef die situatie is gegroeid.
dus: bedenk die droog met een of andere toelage, uit een of ander fonds, het zou allemaal zo gemakkelijk kunnen zijn, als onze wereld minder benauwd en opgeslten was.
Geplaatst door: f. starik | 13-7-06 om 22:01
opgesloten was
Geplaatst door: f.starik | 13-7-06 om 22:03
Wat is je rekeningnummer?
Geplaatst door: Nadja | 14-7-06 om 10:35
Straks heeft Bart ADSL zonder huis. Want zo schijnen de zaken ervoor te staan.
Bart heeft altijd fel bezwaar gemaakt tegen het hele subsidiegebeuren, dus is het de vraag of hij daar nu wel eten van wil.
Tussen de bedrijven door is post (en/of kranten) bezorgen best okay.
Geplaatst door: Peter de Groot | 14-7-06 om 11:04
Ja Bart, kom eens met een gironummer, dan kunnen wij de allereerste nood voor pizza en huur lenigen. Zet dat nummer op Rottend Staal, ergens waar het makkelijk te vinden is. Rottend Staal moet blijven!
Geplaatst door: Patty Scholten | 14-7-06 om 12:13
Het is niet meer dan terecht om Rottend Staal financieel te steunen, nog geheel los van de vraag of de maker subsidie wil of niet (en ik vind dat Droog die subsidie meer verdiend heeft dan alle literaire papieren tijdschriften bij elkaar); Rottend Staal heeft voor veel dichters aantoonbaar inkomen gegenereerd door ze te vertegenwoordigen op het Internet in een tijd dat het voor de meeste literatoren nog een paar bruggen te ver was om er zelf websites op na te gaan houden, en ook nu is het nog zo'n beetje de eerste vraagbaak die ik opzoek als ik iets over een dichter te weten wil komen. Als een literair agent een opdracht voor je regelt, ontvangt hij daarvoor een commissie van 15% of daaaromtrent. Als iedereen met de natte vinger uitrekent wat hij aan extra inkomsten heeft verdiend door het belangeloze werk van Droog en dat aan Rottend Staal overmaakt, is de site vermoedelijk in no time uit het zware weer. Hoewel ik zelf op dit moment niet direct zwem in het geld, geef ik graag het goede voorbeeld als iemand me een bank- of gironummer toe wil stoppen.
Geplaatst door: Ingmar Heytze | 14-7-06 om 12:46
Bart wil zijn gironummer liever niet online, maar het is bij mij te verkrijgen.
Geplaatst door: Vrouwkje Tuinman | 14-7-06 om 13:29
Ook met geld kun je down zijn.
Geplaatst door: Peter de Groot | 14-7-06 om 13:38
Dames en heren. Er kan – in stilte – goed werk worden verricht. Via de u allen bekende wegen, of anders via decontrabas@hotmail.com
Geplaatst door: Chrétien Breukers | 14-7-06 om 14:27
Van harte ben ik het eens met Starik, Heytze en anderen en het lijkt volstrekt redelijk wanneer het belang van RS/CB ten opzichte van andere literaire media ook financieel in een equivalente verhouding zou worden uitgedrukt. Maar of daarom nu de weg naar de beschikbare fondsen moet worden bewandeld is de vraag. Strategisch en politiek gezien lijkt de weg die Ton van 't Hof met zijn POD-initiatief volgt, veel aantrekkelijker. Daarmee worden immers twee vliegen in één klap geslagen: de site en zijn beheerders kunnen erdoor worden ondersteund, en in plaats van het risico van inkapseling door de literaire macht, zet je die verder buiten spel. Op den duur mag dan blijken wie er eigenlijk wordt gemarginaliseerd.
Zelf ben ik niet zo van de steunverlening, maar ik bestel graag een aantal exemplaren van om het even welke POD-uitgave of ander initiatief van een van de heren.
Geplaatst door: Rutger H. Cornets de Groot | 14-7-06 om 14:53
Zijn onze berichten weg in het kader van de stilte, of is er weer iets met Typepad?
Geplaatst door: Ingmar Heytze | 14-7-06 om 15:18
Ik zeg het nog 1 maal: in stilte is er veel goed werk te verrichten, zie daarvoor de goede werken der bedelmonniken.
Geplaatst door: Chrétien Breukers | 14-7-06 om 15:24
Al eerder heb ik gemerkt dat zodra ik een bericht plaats, die van anderen op slag verdwijnen. Ik heb helemaal geen polemiek nodig.
Geplaatst door: Rutger H. Cornets de Groot | 14-7-06 om 15:30
Wat niet wegneemt dat het weghalen van op zichzelf redelijke, ter zake en voor niemand beledigende argumenten om deze goede werken in stilte te verrichten, verkeerd zou kunnen worden uitgelegd. Niet door mij overigens, het is uiteraard aan jou en aan Ton. Ik zal de mensen die ik bereiken wilde verder per mail op de hoogte stellen.
Geplaatst door: Ingmar Heytze | 14-7-06 om 15:35
Dat is mooi van je, Ingmar. Zeg het voort, en denk in de eerste plaats aan Rottend Staal, en bezorg de kruimels bij ons. Want wij zijn weliswaar niet heel arm, maar ook geenszins rijk – hoewel wij zoveel mensen informeren, honderden, ja duizenden per dag.
Geplaatst door: Chrétien Breukers | 14-7-06 om 15:46
goed. voor de lezer die iets later heeft ingeschakeld, en van de overgebleven berichten geen chocolade kan maken: in de gewiste berichten werd onder andere verteld dat al wie zin heeft om rottend staal in de lucht te houden, het gironummer van bart fm droog kan opvragen bij vrouwkje tuinman (vrouwkje@vrouwkje.com)
het gironummer van de contrabas zal vermoedelijk wel bij de contrabas bekend zijn.
Geplaatst door: f. starik | 14-7-06 om 16:23
Is het qua idee helemaal van de pot gerukt om ook de gasten die regelmatig het weblog met eigen bijdragen kruiden voor die prestaties te verlonen? Immers, veel van de duizenden bezoekers bezoeken het log net omdat ze willen weten wat deze of gene van dit of dat item vindt, toch?
Op deze vraag, Chrétien, ga ik nu eens niet zelf antwoorden.
Geplaatst door: Koenraad Goudeseune | 14-7-06 om 19:17
Ja, Koenraad, je hebt gelijk! Wat krijg ik voor dat aanzwengelen van die prachtige Spade-discussie?
Geplaatst door: Cees van der Pluijm | 14-7-06 om 19:29
Misschien neemt u wel genoegen met een vers?
Voor Cees,
Uit lange moordverslagen komt hetzelfde
steeds boven: de dichter die het
zijn collega deed, deed dat pas na jaren.
's Zomers, in parken en woestijnen, zag hij hoe
jonge barden hun dochters van de glijbaan
lieten glijden, peuters nog die qua gewicht
een extra duwtje nodig hadden,
niet zoals aarde van een spade glijdt,
niet zoals jij bedoelt met gedichten schrijven.
Geplaatst door: Koenraad Goudeseune | 14-7-06 om 20:00
Zo mensen. Na redactieberaad is besloten alle reacties weer zichtbaar te maken. Ondertussen bereikte ons ook een brandbrief, die wordt bijgeplaatst:
Al jaren zorgt Bart FM Droog er belangeloos voor dat veel dichters, ook in een tijd dat een eigen website voor de meeste literatoren een paar bruggen te ver was, bereikbaar waren en zijn voor informatie en mogelijke opdrachten.
Graag zouden wij hem daarom helpen met een doorstart van de Rottend Staal-website, die nu al twee maanden offline is (zoals in onderstaand bericht op de Contrabas-website te lezen viel). Hoe dat op een structurele manier te doen, is de vraag.
In een bericht als reactie op het Contrabas-bericht schrijft Catharina Blaauwendraad dat een benefietfestival wellicht een goed idee is. 'Er zijn genoeg dichters die geen structurele bedragen kunnen vrijmaken, maar wel bereid zouden zijn om gratis op te treden, denk ik. Om de reiskosten te drukken zou je een simultane actie op verschillende plaatsen in het land kunnen houden. De Rottend Staal en/of Contrabas Benefietweek of zo. Als je zoiets elk jaar doet, kan je telkens weer een jaar vooruit.'
Graag horen wij welke ideeen jullie hebben over het behoud en de doorstart van Rottend Staal, over mogelijke fondsenwerving of het oprichten van een stichting, of over andere praktische hulp aan Rottend Staal.
Op korte termijn is er geld nodig. Een literair agent krijgt 10 á 15 procent van de opbrengst als hij een auteur een opdracht bezorgt. Rottend Staal heeft voor veel auteurs extra publiciteit gegenereerd en hen middels de contactpagina's interviews en optredens bezorgd. We kunnen ons voorstellen dat er dichters zijn die met terugwerkende kracht op dat gebied een openstaande schuld recht willen zetten. We hebben het hier nadrukkelijk niet over liefdadigheid of sponsoring, maar over een normale vergoeding voor zeer gewaardeerde dienstverlening. Voor wie wil is een gironummer bij ons te verkrijgen.
Stuur dit bericht gerust door aan anderen die wellicht iets kunnen betekenen.
Met vriendelijke groet,
Ingmar Heytze en Vrouwkje Tuinman
Geplaatst door: Chrétien Breukers | 14-7-06 om 23:04
Ik stort graag, treed op voor nop als dat moet en wat Bart zoal meer uit de brand kan halen – maar ik denk dat hij een stichting om zich heen moet oprichten, dan moet het vervolgens een klein kunstje zijn wat subsidies aan te vragen of toegezegde stortingen op een stichtingsgiro te storten. De angst voor verlies van onafhankelijk van Bart (Barts angst dus) lijkt me een irreële angst. Mocht er een benefietoptreden komen moet dat geld toch een officiële route volgen wil de belastingdienst niet handenwringend toeslaan.
Geplaatst door: Ruben van Gogh | 15-7-06 om 13:27
Misschien is de tijd rijp om de beproefde anarchistische corporatie in een nieuwe jas te steken.
Als 50 dichters/loggers c.q. gebruikers van digitale media bereid zijn elk 50 euro in te leggen, dan zijn we er snel uit, lijkt mij. Misschien ontstaat er dan zelfs uitzicht op meer...
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 15-7-06 om 18:59
typo / excuses: coöperatie
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 15-7-06 om 19:01
Zelfs bij minder is er al uitzicht op meer.
Geplaatst door: Cees van der Pluijm | 15-7-06 om 19:03
Cees, als je bedoelt dat jij meedoet dan hebben we samen al 100 euro en bestaat er zeker uitzicht op meer.
Wie gaat nu even vinken, schenkers administeren en vervolgens de incasso verzorgen?
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 15-7-06 om 19:21
Het is natuurlijk niet voor niets dat Meander vorig jaar een stichting in het leven heeft geroepen om op een prettiger manier met de bijdragen om te kunnen gaan. Als je als particulier zomaar bijdragen ontvangt, bestaat altijd het gevaar dat de belasting dat als particuliere inkomsten gaat zien. Bovendien telt het mee bij je vermogen en daar betaal je, vanaf een bepaalde vermogensgrootte, ook belasting over.
Met een stichting heb je die problemen niet en als het meezit mogen gulle gevers hun bijdrage zelfs van de belasting aftrekken.
Het oprichten van een stichting kost natuurlijk wel een paar honderd euro.
Een alternatief is het oprichten van een vereniging. Kost niks, maar 'het onderhoud' ervan (ledenvergaderingen) is erg omslachtig.
Een coöperatie? Lijkt me niet van toepassing op Droog's activiteiten. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Co%C3%B6peratie
Wat een 'anarchistische coöperatie' is, weet ik niet.
Geplaatst door: Rob de Vos | 15-7-06 om 19:53
@ Rob de Vos: een organisatievorm van vrije individuen die op basis van wederkerigheid samenwerken op onderdelen waar allen in gezamenlijkheid voordeel behalen. (het basisprincipe: nemen naar behoefte, bijdragen naar kunnen)
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 15-7-06 om 20:05
Een andere benadering...
Bart Droog runt op Rottend Staal geheel kosteloos de informatiepagina's van 197 'medewerkers' (incl. Bart zelf).
Feitelijk zijn dit servicepagina's met informatie over deze dichters en hun werk, inclusief boekingsgegevens.
Als nu eens al die mensen op het idee komen dat hen hiermee een dienst wordt bewezen die wel 10 euro per jaar waard is, dan kan dat 1960 euro opleveren.
Probleem is dan natuurlijk dat op zo'n dienst BTW moet worden afgedragen en dat de fiscus Bart zal aanspreken op inkomsten. Dat is een kwestie van organisatie of niet (Bart kan ook als vrije ondernemer opereren).
Naast alle financiële bijdragen die spontaan worden gedoneerd, moet Rottend Staal voldoende inkomsten kunnen genereren om te kunnen blijven voortbestaan.
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 15-7-06 om 21:17
Beste Martin van Kralingen,
Je bedoelt het goed, maar helaas, zo werkt dat niet. De manier waarop jij het voorstelt zou maken dat Bart "diverse inkomsten" krijgt, waarop een vast percentage aan personenbelasting dient betaald te worden. Of zo maar zeggen "astamblieft, meneer (of madam) de fiscus, hier is BTW op de poen die ik binnengekregen heb", dat gaat helemààl niet, omdat er geen "toegevoegde waarde" is op wat je niet "verkoopt", dus wat geen boekhoudkundige "beginwaarde" heeft.
Geplaatst door: Jeannine Janssens | 15-7-06 om 21:41
Beste Jeannine, aan goede bedoelingen geen gebrek.
Een webpagina voor iemand 'runnen' die daarmee mogelijk opdrachten genereert is een dienst, en diensten zijn - enkele uitzonderingen daargelaten - belast in het hoge BTW-tarief.
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 15-7-06 om 21:51
Die definitie klinkt heel idealistisch, Martin.
Als je ziet hoe dichters en aanhangers onderling kunnen kijven -kijk hier maar eens rond - ga je echter wel twijfelen aan het te verwachten succes van zo'n samenwerkingsvorm.
Volgens mij (voor zover ik het kan volgen) is Droog voorlopig het meest gebaat met wat mensen die hem wat geld cadeau geven. Dan heb je met ingewikkelde organisaties en de belasting niks van doen. Dat kan altijd nog.
Geplaatst door: Rob de Vos | 15-7-06 om 23:02
Ach Rob, dat kijven is mede mogelijk door het bestaan van digitale media. Die voorzien dus in een behoefte en vormen een noodzakelijke voorwaarde voor dat kijven.
Als we gewoon doorgaan met kijven, maar intussen onze praktische en zakelijke belangen netjes regelen dan kunnen die digitale media nog een mooie toekomst tegemoet zien. Ik pleit niet voor manifesten of verstikkende liefdesverklaringen, maar voor basale samenwerking.
En wat Bart betreft heb je gelijk: storten nu!
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 15-7-06 om 23:28
Is het misschien een idee om eerst met wat mensen geld te verzorgen en dan een professional te laten kijken naar een manier om RS weer gezond te maken? Een creatieve accountant kan wonderen verrichten. Ik betaal graag mee en ik benefiet ook graag mee. Als dichter of als gabberdj. Maar daarna moet er eigenlijk een structurele oplossing komen.
(Overigens opmerkelijk dat het financieel slecht gaat. Liesbeth van Dalsum rijdt altijd in de meest exclusieve bolides naar haar interviews. Altijd een andere...)
Geplaatst door: Quirien van Haelen | 17-7-06 om 23:07
Hoezo 'misschien'?
De vrij gevestigde taalondernemer kon nog weleens de toekomst hebben...
Probleem voor de fiscus bij (startende) ondernemers is meestal het kunnen aantonen dat je voldoende opdrachtgevers hebt. Dat laatste is iets wat 'georganiseerd' zou kunnen worden in een coöperatie van vrij gevestigde taalondernemers (we kunnen elkaar immers eindeloos opdrachten geven: schrijf een gedicht/lees mijn gedicht en voorzie het van kanttekeningen/schrijf een voorwoord/schrijf een recensie/verstrek informatie over mij/vertaal mijn gedicht in het Swahili). Er moet natuurlijk wel sprake zijn van 'economisch verkeer' (geld over de toonbank gaan), maar ook dat is te organiseren. Niet alleen Bart, maar heel wat poëzieproducenten en -dienstverleners zouden er hun voordeel mee kunnen doen.
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 18-7-06 om 8:47
Met diepe droefenis hebben wij van Permafrost - Literatuur in krakende kritieken vernomen dat Bart FM Droog in ernstige financiële problemen verkeert. Bart! Onze bard! Was hij het niet die Permafrost steunde waar hij kon? Was hij het niet die elk alternatief literair initiatief steunde waar hij kon? Omdat hij vond dat het literaire wereldje niet divers genoeg kon zijn? Nee, dat was hij niet. Toch is Bart welkom in ons park. En mocht hij nog eens een vers aanheffen, we gooien graag iets in zijn pet.
Geplaatst door: Permafrost - Literatuur in krakende kritieken | 18-7-06 om 14:01
Maar, eh, hoe zit het nu met Bart en de inkomsten van de actie en de hervatting van Rottend Staal?
Weet iemand dat?
Geplaatst door: Cees van der Pluijm | 25-7-06 om 0:08