Persbericht Publieksprijs
Op Gedichtendag 2006, donderdag 26 januari 2006, wordt bekend gemaakt welke in 2005 verschenen bundel door het publiek is uitgeroepen als 'Beste poëziebundel uit 2005'. De prijs bestaat uit een bedrag van € 1700,-.
Genomineerd zijn alle circa 140 bundels met oorspronkelijke Nederlandstalige gedichten. De longlist bevindt zich op de website van de Publieksprijs. Het betreft hoofdzakelijk solo-bundels, met enkele verzamelbundels uit het werk van één dichter waarin niet eerder in publieksedities gepubliceerde gedichten staan opgenomen. Onder de 140 bundels bevindt zich een veertigtal debuten.
De Publieksprijs voor de beste poëziebundel 2005 is een gezamenlijk initiatief van webloggroep De Contrabas en de online poëziekrant Rottend Staal. Voor het eerst mag het publiek bepalen wat het de beste Nederlandstalige poëziebundel van het jaar vindt.
DOELEN ACHTER DE PUBLIEKSPRIJS VOOR BESTE POËZIEBUNDEL
De prijs beoogt vier doelen:
1. Meer aandacht voor de poëzie.
2. Het bieden van een uniek en blijvend online overzicht van alle in 2005 bij reguliere uitgeverijen gepubliceerde Nederlandstalige bundels, met uit elke bundel een door de dichter zelf gekozen gedicht.
3. Het bieden van een blijvend overzicht van wat er op recensievlak geschiedt
4. Het complementeren van de reeds bestaande, veelal door vakjury's toegekende, poëzieprijzen.
Niet eerder in de moderne Nederlandse literatuurgeschiedenis werd een zo compleet overzicht geboden van de poëziejaarproductie in bundelvorm.
WIJZE VAN STEMMEN
Van Kerst 2005 tot Gedichtendag 2006, donderdag 26 januari 2006, kunnen poëzieliefhebbers stemmen op hun favoriete poëziebundel uit 2005, op een speciale stempagina die vanaf Kerstmis 2006 op de Poëziepubliekprijs-site te vinden is.
Op Rottend Staal is door eerdere verkiezingen (Dichter des Vaderlandsverkiezing 2004, die na het aftreden van Gerrit Komrij Siimon Vinkenoog als DdV voor de periode van één jaar opleverde; De Grootste Dode Dichter-verkiezing) expertise opgedaan in het organiseren van internetverkiezingen en in het weerstaan van stemmanipulatie en -fraude.
REAGEREN
Al voor de stemming kunnen poëzieliefhebbers reageren op de bundels, middels een reactieknop onderaan elke Publieksprijspagina. Van die mogelijkheid wordt al driftig gebruik gemaakt; zie bijvoorbeeld de eerste reactie onder de Rijmkroniek van Jean Pierre Rawie en Driek van Wissen.
SPONSORS
Het prijzengeld is bijeengebracht door 22 Nederlandse en Vlaamse uitgeverijen: De Arbeiderspers, Berghmans, BnM, Cossee, De Geus, de Harmonie, Holland, IJzer, kleine Uil, Lannoo, Liverse, Manteau, Meulenhoff, Mozaïek, Nieuw Amsterdam, Van Oorschot, Uitgeverij P, Passage, Podium, Poëziecentrum, Querido en Uitgeverij 521.
GEDICHTEN
Tot dusverre hebben meer dan 100 dichters hun favoriete gedicht of dichtfragment uit hun bundel gekozen en is hun keuze verwerkt op hun publieksprijspagina's: Gerrit Achterberg, Jan-Willem Anker, Robin Block, Mark Boog, Jaap van den Born & Drs. P, Wim Brands, Stefaan van den Bremt, Chrétien Breukers, Geert Buelens, Gaston Burssens, Dimitri Casteleyn, Bart Chabot, Anneke Claus, Jan Clement, Bernard de Coen, Sven Cooremans, Frits Criens, Axel Daeseleire, Maarten Das, Daniël Dee, Danny Degenaar, Maarten Doorman, Jan Eijkelboom, Remco Ekkers, Anton Ent, Jan Geerts, Piet Gerbrandy, Wouter Godijn, Koenraad Goudeseune, Hans Groenewegen, Peter de Groot, Quirien van Haelen, Lloyd Haft, Elma van Haren, Erik Jan Harmens, Leo Hermens, Hubert van Herreweghen, Stefan Hertmans, Ingmar Heytze, Rozalie Hirs, Rouke van der Hoek, Wim Hofman, Peter Holvoet-Hanssen, Philip Hoorne, Sylvia Hubers, René Huigen, Lucas Hüsgen, Joris Iven, Dolf Jansen, Hanna Kirsten, Kees Klok, Hester Knibbe, Gerrit Komrij, Sander Koolwijk, Anton Korteweg, Wiel Kusters, Liesbeth Lagemaat, Astrid Lampe, Patrick Lateur, Arthur Lava, Rick de Leeuw, Marieke van Leeuwen, Jane Leusink, Peter M. van der Linden, Mark Meekers, Thomas Möhlmann, Erwin Mortier, Alexander Nijeboer, Diana Ozon, Fred Papenhove, Hagar Peeters, Koen Peeters, Hugues C. Pernath, Ilja Leonard Pfeijffer, Hilde Pinnoo, Bart Plouvier, Jean Pierre Rawie & Driek van Wissen, Martin Reints, Tony Rombouts, Alexis de Roode, Hannie Rouweler, Victor Schiferli, Margreet Schouwenaar, Rense Sinkgraven, Albertina Soepboer, Richard Steegmans, Jos Stroobants, Nick J. Swarth, Toon Tellegen, Mark van Tongele, Herlinda Vekemans, Benne van der Velde, Peggy Verzett, Lief Vleugels, Leo Vroman, Victor Vroomkoning, Ivo de Wijs, Anton van Wilderode, Pom Wolff, Guido van der Wolk, Co Woudsma, Tom Zinger en Joost Zwagerman.
We streven om eind december van elke dichter (of samensteller waar het postume bundels betreft) een gedicht op zijn of haar publieksprijspagina geplaatst te hebben.
DE GEDICHTENDAGPRIJZEN
Sinds de eerste Gedichtendag in 2000, worden jaarlijks op Gedichtendag de Gedichtendagprijzen voor de drie mooiste gedichten van het afgelopen jaar uitgereikt. De prijzen voor de mooiste drie gedichten uit de periode 1 december 2004 - 1 december 2005 worden uitgereikt op Gedichtendag 2006. Politicus Femke Halsema, journalist en criticus Ron Rijghard en radio- en televisiemaker Lieven Vandenhaute vormen de jury voor de Gedichtendagprijzen 2006. Aan de prijs is een geldbedrag van € 2.500 verbonden, deels uit te keren in boekenbonnen. Zie deze website voor meer informatie.
Meer informatie bij de coördinatoren van Gedichtendag 2006: Xandra Nibbeling: nibbeling@poetry.nl
Jan-Willem Anker: anker@poetry.nl
De Publieksprijs voor beste poëziebundel 2005 en de Gedichtendagprijzen 2006 van Gedichtendag/Poetry International steunen elkaar wederzijds.
Met vriendelijke groet,
Ton van 't Hof, hoofdredacteur de Contrabas
Chretien Breukers, hoofdredacteur de Contrabas
Bart FM Droog, hoofdredacteur Rottend Staal

Is er ook iets bekend over waar dit zal plaatsvinden? Ik bedoel dan natuurlijk de publieksprijs. Gaat de heer Droog bijvoorbeeld naar het hol van de leeuw in Rotterdam?
Geplaatst door: Nanne | 06 december 2005 om 13:13
Vooralsnog zeggen we dat de de bekendmaking en uitreiking zal geschieden op het internet, op de bekende adressen.
Begin januari plan ik met enige tv-redacteuren te bespreken of de uitreiking misschien live op tv kan gebeuren.
Ik wil namelijk eerst afwachten hoe het stemverloop in de eerste twee weken is. Als blijkt dat we geteisterd worden door stemvee dat uit vrienden en familieleden in plaats van uit poëzieliefhebbers bestaat ga ik geen tijd steken in onderhandelingen met programmamakers.
Geplaatst door: Droog | 06 december 2005 om 15:38
Jemig Bart, je zegt daar nogal wat. Kan je zo'n prijs dan nog wel uitreiken als zou gebeuren wat jij daar schetst?
Moet er dan niet als de wiedeweerga aan een procedure worden gewerkt die dat uitsluit? Jullie hebben toch niet voor niks zoveel energie hierin gestoken?
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 06 december 2005 om 15:52
Ik heb potverdikkeme net mijn hele familie, vriendenkring en de buren in de straat geïnstrueerd om op mij te stemmen. Alle moeite is dus vergeefs. Nou,je wordt bedankt Bart.
Geplaatst door: Fred Papenhove | 06 december 2005 om 15:56
Tja Fred, je had je die moeite met die buren sowieso kunnen besparen. Dat is allemaal dezelfde postcode.....
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 06 december 2005 om 16:00
De prijd wordt sowieso uitgereikt, dat staat buiten kijf. De mate van publiciteit en de energie die we in het prijsgebeuren steken hangt af van het publieksgedrag. Wat voor mij persoonlijk betekent dat ik liever 500 stemmen van oprecht geïnteresseerde poëzieliefhebbers binnenkrijg dan 5000 stemmen van mensen die het boek waar ze op stemmen niet eens onder ogen hebben gehad.
Maar zoals gezegd; bij de stemming gaan we wat drempels opwerpen die het laatste soort stemmers niet zal weten te nemen.
Geplaatst door: Droog | 06 december 2005 om 16:24
Vraag ze, wie hun vrienden zijn. Of wat de dichter bedoelt.
Nee, flauwekul natuurlijk. Het mag gewoon helemaal niet gebeuren, omdat het deze nieuwe opsteker voor poëzieminnend Nederland meteen zou bederven.
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 06 december 2005 om 16:44
Hé elitairo's! Weleens overwogen dat er mensen zijn die alleen door het persoonlijk kénnen (ende liefhebben) van een dichter met poëzie in aanraking komen? Come on, niemand heeft alle bundels van die gansche long-list stuk voor stuk doorgewerkt. Publiek is publiek, geïnspireerd door welke vorm van poëzieminnen dan ook.
Geplaatst door: Jolijn | 06 december 2005 om 19:52
Ben benieuwd welke dichter je precies kent ende liefhebt, Jolijn :)
Geplaatst door: Maarten Das | 07 december 2005 om 10:11
@ Jolijn - Van mij mag je zoveel dichters als je wil liefhebben, maar de 'Publieksprijs voor beste poëziebundel 2005' gaat niet over dichters, maar over boeken. Anders had die prijs wel de 'prijs voor beminnelijkste dichter' o.i.d. geheten.
Geplaatst door: Droog | 07 december 2005 om 10:33
Drempels opwerpen tegen vrienden en familie, al goed en wel - wat een geluk dat ik geen vrienden heb en dat mijn familie is omgekomen tijdens de oorlog in Korea - maar een pregnanter vraag: mogen bundels van dichters die bij de organisatie betrokken zijn eigenlijk wel meedingen?
Geplaatst door: | 07 december 2005 om 10:36
Natuurlijk, waarom niet?
Geplaatst door: Fred Papenhove | 07 december 2005 om 10:52
Ik zie dat bundels uit 2005 die voor dames, heren, jongens & meisjes zijn niet meetellen. Laat de beste bundel van 2005 nou net een bundel voor Alle Leeftijden zijn! Wat een pech voor deze an sich zo sympathieke prijs.
Geplaatst door: Ted | 07 december 2005 om 10:54
Beste anonymus: nee, de dichters die bij de organisatie zijn betrokken, dingen niet mee.
En Ted: waarom help je ons niet om volgend jaar een lijst met alle dichtbundels voor alle leeftijden samen te stellen?
Geplaatst door: Chrétien Breukers | 07 december 2005 om 10:56
Ha, die is leuk Maarten. Maar wees niet bevreesd, in de poëzie ben ik promiscuë en polygaam. Vind het alleen een beetje flauw om op voorhand je publiek te gaan zitten schofferen. Had dit geweldige initiatief dan Poëzieliefhebbersprijs (examen verplicht!) genoemd.
Geplaatst door: Jolijn | 07 december 2005 om 11:07
Bart, ik snap het wel. Toch denk ik dat er veel mensen zijn die maar één bundel kennen (bijvoorbeeld van een dichter die ze kennen) en die dus automatisch de beste vinden. Klonk gewoon wat naargeestig, van dat stemvee enzo. Soit. Hoop dat het 'n klinkend succes wordt!
Geplaatst door: Jolijn | 07 december 2005 om 11:16
@ Jolijn - Als mensen maar één bundel kennen en daarom een stem uitbrengen op dat boek verwelkom ik die stem zeer. Maar als een stem wordt uitgebracht door iemand die geen enkele bundel gelezen heeft en alleen maar stemt omdat hij/zij een stemoproep gekregen heeft van een dichtend familielid dan denk ik: tsja.
Ik zag dat gebeuren bij de door Rottend Staal georganiseerde Dichter des Vaderlandsverkiezing, februari 2004. De stemmers werd daarbij om een motivatie gevraagd. Van sommige motivaties werd je niet vrolijk. Een voorbeeld: 'Ik stem op ... . Ik ken hem wel niet, maar ... zegt dat ie goed is.'
Geplaatst door: Droog | 07 december 2005 om 11:50
Waar wordt het publiek precies geschoffeerd, Jolijn?
Geplaatst door: Chrétien Breukers | 07 december 2005 om 11:50
We kunnen er om treuren, we kunnen er met cultureel-antropologische blik naar turen, maar dit is de situatie zoals-ie is: als je het 'publiek' een stem geeft, kun je niet langer eisen dat er op deugdelijke gronden gekozen wordt.
Pim Fortuijn de Grootste Nederlander ooit, Driek van Wissen dideva, Dirk Kuijt Nederlander van 2005 (laatste stand Volkskrant-poll) en in referenda stemt men steevast 'tegen'.
In de politiek tandenknarsen ze dan na afloop: "Het volk heeft gesproken, het volk heeft altijd gelijk."
Geplaatst door: Johan Haspers | 07 december 2005 om 13:29
Jawel, je kan zelfs bij een publieksverkiezing eisen stellen. Bij parlementsverkiezingen moet je 18 jaar of ouder zijn, en bij deze Publieksprijs wordt van de stemmer verwacht dat deze minimaal één poëziebundel gelezen heeft.
Geplaatst door: Droog | 07 december 2005 om 14:17
Nou, Chrétien, ‘stemvee dat uit vrienden en familieleden bestaat’ schoot mij behoorlijk verkeerd maar dat kan ook komen omdat ik van achteren Den Os heet…;-) Alle gekheid op ’n stokje,
‘de mate van publiciteit en de energie die we in het prijsgebeuren steken hangt af van het publieksgedrag’ schrijft Bart. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld. Als ‘aandacht voor de poëzie’ beoogd wordt, doelstelling nummer één van de Publieksprijs, dan zet je alles op alles om dat te krijgen, zelfs al komen er uiteindelijk maar twaalf serieuze stemmen binnen. En dan ga je niet van te voren je toekomstige stemmers (publiek) verantwoordelijk maken voor het welslagen van de onderneming. Van onzinstemmen kun je trouwens ook op TV gewoon melding maken, ze eventueel ongeldig verklaren, whatever. Jullie enthousiasme is oprecht. Net zoals bescheidenheid moet je dat niet teveel benadrukken. Meen ik, maar ik kan het mis hebben.
Geplaatst door: Jolijn | 07 december 2005 om 14:55
Of je het mis hebt, weet ik niet. Maar je bent wel wat wazig.
Geplaatst door: Chrétien Breukers | 07 december 2005 om 14:59
Die nieuwe prijs moet een succes worden, bijdragen aan het vergroten van de belangstelling voor poëzie.
Stemfraude en ronselpraktijken moeten worden uitgesloten om te zorgen dat die prijs de beoogde waarde uitdrukt.
Waarom niet van te voren poëzielezers en -liefhebbers uitnodigen om zich als stemmer in te schrijven (tot datum x), waarna vervolgens in een korte tijdspanne door deze lieden wordt gestemd?
Geplaatst door: Martin van Kralingen | 07 december 2005 om 15:07
@ Jolijn - Het familiale 'stemvee' zag ik eerder verschijnen bij de DdV-verkiezing in 2004, tot op het genante af. Die hersenloze runderen die op afroep van een dichtend neefje of nichtje aangegraasd kwamen om een stem uit te brengen zonder te weten waarom eigenlijk - ja, uit kuddegedrag! - mochten wat mij betreft direct worden gedeporteerd naar het dichtstbijzijnde abattoir.
Maar - zoals al vanaf het prille begin gezegd: voor mij is de hele verkiezing bijzaak: het gaat me erom om een blijvend totaaloverzicht te bieden van de poëziejaarproductie 2005 in bundelvorm.
We hebben voor de 'prijs'-vorm gekozen om de jongens en meisjes bij de radio en tv geïnteresseerd te krijgen, ergo: het is een middel, geen doel.
Wat dat betreft is het jammer dat het prijsbedrag inmiddels is opgelopen tot 1700 euro. Dat bedrag zal helaas een schaamteloos ik-ik-ik-gedrag onder sommige 'genomineerden' te weeg brengen. Nostra culpa!
Geplaatst door: Droog | 07 december 2005 om 15:34
"Die hersenloze runderen die op afroep van een dichtend neefje of nichtje aangegraasd kwamen om een stem uit te brengen zonder te weten waarom eigenlijk - ja, uit kuddegedrag! - mochten wat mij betreft direct worden gedeporteerd naar het dichtstbijzijnde abattoir."
Hohoho Bart, dit is echt schofferen. Toen ik met de uitgelekte stemlijsten van de DDV-verkiezing vorig jaar mijn hele familie tegenkwam was ik verbaasd, ik had er zelf geen enkele actie in ondernomen.
En fam. en vrienden hebben dan wel persoonlijke motivaties een bundel de beste te vinden, die zijn niet minder dan diegenen die toevallig 1 bundel hebben gelezen en daar dan op stemmen.
Geplaatst door: Ruben van Gogh | 07 december 2005 om 16:44
Waarom niet de genomineerden alleen laten stemmen (behalve op hun zelf uiteraard)!?
Geplaatst door: Ruben van Gogh | 07 december 2005 om 17:54
Hallo Ruben - inderdaad schoffeer ik die hersenkwabloze familiezieke jaknikkers, en dat doe ik graag. Maar ik heb het in deze over door dichters zelf opgetrommelde familieleden in de Rottend Staal-DdV-verkiezing, februari 2004, niet over wat er gebeurde in december 2004 (waar jij het over hebt).
In de RS-verkiezing werd de kiezer de mogelijkheid geboden een motivatie te geven, en wat ik in de eerdere reacties in dit log schrijf is gebaseerd op een aantal van die motivaties. Werkelijk, er waren stemmers tussen die geen idee hadden waar die verkiezing om ging.
Op de radio hoor ik deze dagen dat ik een stem mag uitbrengen voor de publieksprijs voor beste tv-commercial. Nu kijk ik nooit naar tv-commercials, dus ga ik geen stem uitbrengen. Zelfs niet als al mijn acht broers en zussen in een bepaalde commercial te zien zouden zijn.
En enkel de genomineerden op de genomineerden laten stemmen? Dat levert Poëzieclub/Awatertaferelen op, en die zijn er al genoeg.
Geplaatst door: Droog | 07 december 2005 om 18:47
Familie- en vriendenstemmen behoren tot het bedrijfsrisico van elke publieksprijs. Daar moet m.i. geen halszaak van worden gemaakt. De beoogde doelstellingen zijn daar gelukkig onafhankelijk van. Elke jury heeft zijn voor- en nadelen. De publieksprijs complementeert, zoals reeds elders gememoreerd, de andere prijzen en draagt zo bij aan het overzicht van en oordeel over de hedendaagse poëzie. En uiteraard roepen we op tot eerlijk stemgedrag.
Geplaatst door: Ton van 't Hof | 07 december 2005 om 21:41
Ach, het inzetten van een wedstrijdelement levert altijd superieur gezeik en dus extra publiciteit op, daarom is het ook zo’n alomvattend gezwel aan het worden in de hedendaagse media. Er gaat daadwerkelijk een moment komen dat de grootste en dikste lul van de wereld wordt verkozen, hopelijk is na die verkiezing eindelijk gedaan met de onzin. Dat zou pas een vet gaaf, cool-pump-it-up-pimp, mac-yo, met de banjo, real bitch, and the winner goes to mars momento, wow say what, zap the crap, zijn.
Geplaatst door: Peter M. van der Linden | 07 december 2005 om 21:51